قاعدگی زودرس با افزایش علائم یائسگی مرتبط است

22 ژوئیه 2020 - طبق یک مطالعه ی جدید در دانشگاه کوئینزلند، قاعدگی زودرس گرگرفتگی و تعریق شبانه را در یائسگی افزایش و احتمالا سبب ادامه ی آنها تا ده ها سال بعد از یائسگی می شود.

محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کوئینزلند، داده های بیش از 18000 زن میانسال را در سراسر انگلیس، ایالات متحده و استرالیا ، به عنوان بخشی از یک همکاری بین المللی با عنوان "رویکرد دوره زندگی به سلامت تولید مثل و وقایع بیماری مزمن (InterLACE)، تجزیه و تحلیل کردند.

دکتر Hsin-Fang Chung ، گفت: این مطالعه نشان داد زنانی كه دچار قاعدگی زودرس بوده اند- شروع چرخه ی قاعدگی آنها در 11 سالگی یا کمتر بوده است- 50٪ بیشتر در معرض خطر گرگرفتگی و تعریق شبانه - معروف به علائم وازوموتور - در یائسگی هستند. این افراد با زنانی که دوره ی قاعدگی آنها در سن 14 سالگی یا بالاتر آغاز شده بود، مقایسه شدند.

دکتر چانگ گفت: خطر تجربه ی هر دو علامت گرگرفتگی و تعریق شبانه برای زنانی که بطور زود هنگام قاعدگی را تجربه کرده بودند، بیشتر از داشتن یکی از این علایم به تنهایی بود.

وی گفت: مطالعات قبلی نشان داده اند که قاعدگیهای زودهنگام با شرایط نامطلوب سلامتی در زندگی از جمله دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی مرتبط بوده اند.

پروفسورGita Mishra ، رهبر پروژه ی InterLACE ، گفت: چاقی نقش مهمی در این یافته ها دارد.

وی گفت: زنانی که قاعدگی زودرس را تجربه کرده و در دوران میانسالی دچار اضافه وزن یا چاقی بودند ، در مقایسه با زنانی که اولین دوره ی قاعدگی خود را در سن 14 سالگی یا بالاتر تجربه کردند و دارای وزن طبیعی بودند، دو برابر بیشتر در معرض خطر گرگرفتگی های مکرر و تعریق شبانه قرار داشتند.

پروفسور میشرا گفت: این یافته ها زنان با قاعدگی زودرس را به مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت، به ویژه مدیریت وزن در بزرگسالی تشویق می کند.

منبع:

BJOG: An International Journal of Obstetrics & Gynaecology, 2020; DOI: 10.1111/1471-0528.16393

www.sciencedaily.com/releases/2020/07/200722083802.htm